Wat is personal branding?
Personal Branding gaat over jezelf presenteren als een merk, zowel online als offline. Je legt de nadruk op je unieke kwaliteiten, waarden en talenten en communiceert deze duidelijk naar je doelgroep. Dit is belangrijk voor ondernemers, freelancers kortom iedereen die zich professioneel wil profileren.
Met Personal Branding bouw je een sterke, herkenbare identiteit op die je onderscheidt van anderen. Dit kan zorgen voor meer zakelijke kansen, een groter netwerk en een betere reputatie. Door Personal Branding kun je je expertise en geloofwaardigheid versterken, wat leidt tot meer vertrouwen en loyaliteit van je publiek. Het is een goede manier om je professionele doelen te bereiken en succesvol te zijn in je carrière of onderneming.
Personal branding fotografie? Wat is dat dan juist?
Personal Branding Fotografie is een relatief nieuw genre binnen de fotografie, duidelijk verschillend van traditionele portretfotografie. In onze visueel gedreven wereld is de nood aan beelden die jou en je bedrijf representeren groter dan ooit.
Personal Branding Fotografie is niet alleen van belang voor bedrijven die producten of diensten verkopen. Wanneer jij zelf het merk bent, zoals sprekers, auteurs, influencers en meer, is het minstens even cruciaal. Personal Branding Portretten zijn beelden die jouw bedrijf of persoonlijkheid als merk presenteren, en je persoonlijkheid en professionaliteit in de verf zetten. Deze visuele identiteit helpt je om je te onderscheiden van concurrenten, en draagt bij aan verhoogde verkoopcijfers en meer merkbekendheid.
1. Meer dan een profielfoto
Personal Branding portretten zijn veel meer dan zomaar een standaard portretfoto. Een portretfoto volgt meestal een vaste formule: je komt binnen, poseert op een bepaalde manier, het licht wordt op een bepaalde manier geplaatst, je draagt zakelijke kleding, en binnen korte tijd is het klaar en heb je je nieuwe portretfoto. Dat is vrij eenvoudig en soms is dat alles wat je nodig hebt. Maar tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om te laten zien wie je bent als persoon. Een korte portretsessie laat vaak weinig ruimte voor creativiteit en verkenning. Het is een goede manier om je LinkedIn-profiel bij te werken, maar het laat niet echt de diepte van jou of je merk zien.
Daar komt de Bussines experience om de hoek kijken. Hier duiken we dieper in wie je bent, niet alleen als zakenpersoon, maar ook als mens. We richten ons op jou in al je facetten en combineren dat met wat je wilt verkopen – of het nu diensten of goederen zijn, om ervoor te zorgen dat het beeld dat je naar buiten brengt overeenkomt met je waarden, missie en visuele identiteit.
Vaak heb je meer dan één beeld nodig, omdat verschillende beelden beter passen bij verschillende media en platforms. De beelden die je op LinkedIn gebruikt, zijn misschien niet dezelfde als die je op je website, Instagram of als branding portret voor een sprekers event gebruikt.
Verschillende forums vragen om verschillende sferen en stemmingen. Het is ontzettend belangrijk om een veelzijdige reeks Personal Branding beelden te hebben die je kunt gebruiken voor allerlei gelegenheden, zodat je altijd klaar bent om je boodschap over te brengen, ongeacht de situatie.
2. Het belang van vertrouwen
Vertrouwen is alles. Of je nu een publiek figuur bent of een bedrijf runt dat producten en diensten verkoopt, mensen kopen van bedrijven die ze als betrouwbaar beschouwen. Stel je voor dat je een portretfoto hebt die vijf jaar of ouder is en je er niet meer uitziet of voelt als die persoon (de meeste mensen veranderen behoorlijk in een paar jaar, laat staan in tien jaar!). Mensen die je ontmoeten, zullen het gevoel hebben dat het niet klopt met je visuele presentatie, en dat is niet goed voor je bedrijf. Consumenten zijn minder geneigd om geld uit te geven aan bedrijven en mensen die ze niet als betrouwbaar ervaren. Een up-to-date, unieke visuele identiteit helpt mensen om jou en je merk te vertrouwen.
De volgende keer dat je bedrijven bekijkt voor producten of diensten, let eens op hoe je consumentbeslissingen neemt. Wedden dat een merk met een duidelijke boodschap, makkelijk te herkennen diensten en producten, en een sterke visuele presentatie, het merk is dat je het meest zult waarderen en vertrouwen?
3. Eruit springen met je bedrijf
Potentiële klanten laten zien wat jou uniek maakt, helpt je om op te vallen tussen de concurrentie en zal hen uiteindelijk helpen beslissen om jouw diensten of producten te kopen. Waarom zou je generieke, alledaagse beelden gebruiken als je juist wilt opvallen tussen de vele andere bedrijven die iets soortgelijks doen als jij? Nu is het tijd om gedurfd en zelfverzekerd te zijn!
4. Een diepgaande kijk op jou en je bedrijf
Personal Branding Fotografie is een vorm van storytelling. Het vertelt het verhaal van jouw specifieke bedrijf. Beelden kunnen jou en je bedrijf helpen vestigen en laten zien wat je te bieden hebt. Als je dit goed doet, kan dit essentieel zijn om je ideale klant aan te trekken. Door middel van fotografie kijken we diepgaand naar wie je bent, wat je aanbiedt, en welke waarden je vertegenwoordigt, om ervoor te zorgen dat de hele visuele presentatie overeenkomt met de identiteit van je bedrijf. Dit zorgt voor samenhang en een veel duidelijkere visuele identiteit die opvalt bij je potentiële klanten, wat zorgt voor een grotere connectie en een hogere kans op verkoop.
5. Jou leren kennen
Maar het gaat niet alleen om een professionele uitstraling. In de wereld van vandaag is het belangrijker dan ooit om jezelf centraal te stellen en beelden te laten zien die als jou voelen. Mensen willen niet alleen weten wat je te bieden hebt, ze willen weten van wie ze kopen. Als je een kleine ondernemer bent, zijn je identiteit en persoonlijkheid minstens even belangrijk. Mensen moeten weten dat er een echt persoon achter de diensten en producten zit. Wie je bent, is net zo belangrijk als wat je doet. Dus een beeld van jezelf laten zien dat je voelt dat jou als persoon vertegenwoordigt, is essentieel in de huidige maatschappij die gedreven wordt door persoonlijkheid. Mensen willen je leren kennen! En bovenal, onthoud dat het oké is om nerveus te zijn! Ik beloof je, je bent niet de enige met onzekerheden.
Heb je ooit al een Personal Branding Fotoshoot laten doen?
Informeer vandaag nog hoe je jezelf en je bedrijf kunt laten opvallen tussen je concurrenten!